Jämlikhet
Vi studerar social och ekonomisk jämlikhet bland barn och unga, men också hur ekonomiska resurser kan fördelas jämlikt i ett samhälle med äldre befolkning och en arbetsmarknad i förändring.

Jämlikhet framhålls som viktigt i många politiska sammanhang. Det är dock oklart vad man menar, hur man mäter det eller hur det ska prioriteras i förhållande till andra mål.

Skolan tillskrivs ofta en nyckelroll i skapandet av ett jämlikt samhälle. Den ska främja alla elevers utveckling och lärande och man ska ha en utbildning som vilar på vetenskaplig grund. Frågan är vad detta innebär. Här behövs ny forskning för att belysa teoretiska och praktiska frågor om en forskningsbaserad skola och dess möjligheter att bidra till ett jämlikare samhälle.

Idag saknar en betydande andel av befolkningen, framför allt unga, utsikter till en stabil heltidsanställning och behöver hjälp från familj och vänner eller behovsprövade stödformer för sitt levebröd. Skulle en lösning att frigöra människor från fattigdom kunna vara att garantera varje invånare en regelbunden, individuell grundinkomst utan några formella motprestationskrav, en s.k. medborgarlön?

På institutet studeras barn och ungas villkor i relation till samhällsförändringar som inträffat inom fyra centrala områden: familjeförändringar, inkomstutvecklingen, skolreformer, samt invandring.

Forskare

Anders Ekholm
Vice VD policy och kommunikation
Arne Jarrick
Professor i historia
Carina Mood
Professor i sociologi
Frida Rudolphi
Fil. dr. i sociologi
Georg Treuter
MSc, nationalekonomi
Gustav Öberg
Magisterexamen i statistik.
Jan O. Jonsson
Professor i sociologi
Maria Wallenberg Bondesson
Fil.dr. i historia
Pontus Strimling
Docent i nationalekonomi
Simon Birnbaum
Docent i statsvetenskap
Simon Hjalmarsson
Filosofie masterexamen med huvudområdet sociologi
Stephanie Plenty
Fil. dr. i psykologi
Visa fler publikationer Gå till IF Play