Forskare knuten till Institutet för Framtidsstudier

Kimmo Eriksson

Professor i matematik/tillämpad matematik

Jag är professor i matematik/tillämpad matematik vid Mälardalens högskola. Jag är också sedan länge affilierad med Centrum för evolutionär kulturforskning vid Stockholms universitet där jag var gästprofessor 2010-2014. Ledamot i styrelsen för Institutet för analytisk sociologi vid Linköpings universitet. Redaktionsuppdrag för PLOS ONE och Social Justice Research.

Min forskning spänner över både matematik och beteendevetenskap. Mitt nuvarande huvudintresse är att undersöka de processer varigenom kultur förändras genom att med beteendevetenskapliga studier söka förstå processens mekanismer och med matematiska modeller söka förstå vilka förändringar dessa mekanismer bör leda till över tid. I detta arbete samarbetar jag med Pontus Strimling.

• Daniel Cownden, Kimmo Eriksson & Pontus Strimling (2015). The implications of learning across perceptually and strategically distinct situations. Synthese. 1-18.
  • Kimmo Eriksson, Pontus Strimling, & Julie Coultas (in press). Bidirectional associations between descriptive and injunctive norms. To appear in Organizational Behavior and Human Decision Processes. Published online before print October 29, 2014. doi:10.1016/j.obhdp.2014.09.011
  • Kimmo Eriksson, Per A Andersson, & Pontus Strimling (in press). Moderators of the disapproval of peer punishment. To appear in Group Processes and Intergroup Relations. Published online before print May 10, 2015, doi: 10.1177/1368430215583519

• L. Rendell, R. Boyd, D. Cownden, M. Enquist, K. Eriksson, M.W. Feldman, L. Fogarty, S. Ghirlanda, T. Lillicrap, & K.N. Laland (2010). Why copy others? Insights from the social learning tournament, Science 328 (5975), 208 – 213.
  • M. Enquist, K. Eriksson, & S. Ghirlanda (2010). Critical social learning: a solution to Rogers's paradox of nonadaptive culture. American Anthropologist 109 (4), 727-734.
  • G.E. Andrews, & K. Eriksson (2004). Integer Partitions. Cambridge University Press.