Ny studie: Psykisk ohälsa i tonåren ökar risken för utanförskap

Psykiska problem i tonåren är kopplat till att varken vara i arbete eller i utbildning som ung vuxen. Detta gäller för både kvinnor och män, men det är delvis olika psykiska problem som leder till utanförskap senare i livet för de båda grupperna. Det visar en ny studie av bland andra Stephanie Plenty, forskare vid Institutet för framtidsstudier.

Att varken ha ett arbete, delta i en arbetsmarknadspolitisk åtgärd eller studera är ett tillstånd som inom forskning kallas NEET - Not in employment, education or training. Forskarna i studien tittade på kopplingen mellan självrapporterad psykisk ohälsa i tonåren och att hamna i NEET som ung vuxen sju år senare. 

Stephanie Plenty, docent i sociologi

– Vi ser att självrapporterade psykiska problem vid 14-15 års ålder är kopplat till att som ung vuxen vara NEET  – att ha en större risk för utanförskap från samhället, säger Stephanie Plenty, forskare vid Institutet för social forskning (SOFI) och Institutet för framtidsstudier i ett pressmeddelande från Institutet för social forskning (SOFI). 

Skillnad mellan pojkar och flickor

Vilka psykiska problem i tonåren som kan kopplas till att hamna i utanförskap senare i livet skiljer sig delvis åt för pojkar och flickor. För flickor handlade det om känslomässiga problem som att känna sig orolig eller deprimerad, medan det för pojkar mer var en fråga om beteendemässiga problem som snatteri och skolkning, skriver SOFI i pressmeddelandet

Att fånga upp psykiska problem tidigt kan vara viktigt för att förhindra att unga vuxna hamnar i NEET. 

– Att stödja elever i deras akademiska prestationer redan i högstadiet är en viktig prioritet för att mildra de långvariga konsekvenserna av att växa upp med psykiska problem, säger Stephanie Plenty i pressmeddelandet. 

Läs mer om studien

Plenty, S. M., Brolin Låftman, S., & Magnusson, C. (2021). Internalising and externalising problems during adolescence and the subsequent likelihood of being Not in Employment, Education or Training (NEET): The mediating role of school performance. Social Science & Medicine – Population Health, 15, 100873. DOI: 10.1016/j.ssmph.2021.100873

 

Relaterat material