Ineqint – Ungdomar i Europa

Projektet Ineqint, som i första hand bygger på enkätundersökningen YES! studerar olika aspekter av ungas villkor och möjligheter i skolan, på fritiden och inom familjen. Det undersöker också hur skolan, klasskamrater och familjen påverkar elevernas skolgång, vänskapsrelationer, välbefinnande och integration.

Studien fokuserar på relationerna mellan familj, skola och ungdomar. Det innebär att skolan står i centrum i alla sina roller: som arbetsplats för lärare och elever, som social mötesplats och – förstås – som den centrala institutionen för lärande. Därför genomförs studien i skolorna, där vi intervjuar elever och lärare via webbaserade enkäter. 

Studien om skola och elever genomfördes första gången i Sverige 2011–12 med 5 000 unga födda 1996, som en del av ett internationellt jämförande projekt (www.cils4.eu). I en del av YES! följer vi upp dessa ungdomar år 2026 när de fyller 30, för att undersöka hur erfarenheter i ungdomsåren hänger samman med deras tidiga vuxenliv. 

I en andra del av YES! följer vi en ny kohort av elever över tid, med start i årskurs 8 och uppföljningar i årskurs 9 och året efter, då de flesta går sitt första år i gymnasiet. Fältarbetet kommer att genomföras 2026, 2027 och 2028. 

Vår forskning om ungas levnadsvillkor och skolans roll för deras liv och möjligheter riktar sig både till forskarsamhället, beslutsfattare och allmänheten. Vi har publicerat böcker och vetenskapliga artiklar som är fritt tillgängliga. Dessa inkluderar bland annat en rapport till Finansdepartementet om skol- och utbildningsresultat samt boken Integration bland unga - En mångkulturell generation växer upp (Makadam förlag, 2022).

Våra publikationer har uppmärksammats i den offentliga debatten och vi presenterar regelbundet våra resultat för politiker, myndigheter, ideella organisationer och andra intresserade. Några av de områden där vi bidragit är utbildningspolitik, skolreformer, integrationsfrågor och ungas psykiska välbefinnande. 

Projektet Ineqint och YES!-studierna ingår i ett större forskningssamarbete som i hög grad bygger vidare på det ursprungliga upplägget för CILS4EU, där Sverige, England, Tyskland och Nederländerna deltog. Även denna gång ligger fokus inte bara på Sverige, utan också på att studera Sverige i ett internationellt jämförande perspektiv. 

Tidsplan

Prel. 2024–2028

Projektledare

Jan O. Jonsson Professor i sociologi

Projektmedlemmar

Andreas Diemer Fil.dr. i ekonomisk geografi
Carina Mood Professor i sociologi och forskningsledare vid Institutet för framtidsstudier
Camilla Tegnér Projektkoordinator

Övriga projektmedlemmar

Finansiär

EU Horizon ERC