Kultur som rehabilitering av gängkriminella - naivt eller effektivt?
Kan kultur hjälpa att rehabilitera grova brottslingar? Naivt tycker en del. För fd. livstidsdömda fångarna i San Quentin, Reginald "Happy" Wilson och Donald "Twin" James, blev dock mötet med svenske regissören Jan Jönsons uppsättning av I väntan på Godot 1988 inne på fängelset livsomvälvande. Staffan Julén, konstnärlig forskare på IFFS, som gjort dokumentären Waiting for life, deras liv efter att de benådats, gästade nyligen Kulturnyheterna i P1 (28 minuter in i sändningen) för att prata om filmen och samtalsturnén i höst då Twin och Happy kommer till Sverige.
- Det började med att jag träffade Jan Jönson som berättade för mig att de blivit benådade och han frågade om jag inte skulle följa med till USA för att träffa dem, säger Staffan Julén till P1.
Filmen handlar delvis om hur pjäsen fick dem att förändras och den genklang uppsättningen fått i fängelsevärlden i Kalifornien.
- De berättade att efter I väntan på Godot kunde de för första gången se sig själva i spegeln och inse att de inte var födda till mördare eller gängkriminella. De kunde se sig själva utifrån, och förstå den roll som de tvingats spela utfrån de omständigheter de levde under. Men de skyller inte ifrån sig, de tar fullt ansvar för sina handingar, vilket är viktigt, säger Staffan Julén.
För Staffan Julén är erfarenheterna från San Quentin och hur samtalet förs om kriminalvård i Kalifornien en kontrast till tongångarna som hörs i Sverige just nu.
- Det här ligger ju i Bay Area i Kalifornien och är mycket liberalt. Men det är tydligt att de program de har i till exempel San Quentin är en enormt viktig del av den förändrade stämningen inne på fängelset. De har byggt en tv-studio där de intagna får göra dokumentärer som också sänds utanför fängelset, och de får bearbeta sina livsberättelser på olika sätt. När Twin och Happy kom dit på 1980-talet var det krig där inne. Det var ett slagfält. Innan jag kom till San Quentin var jag livrädd. Men när kom dit mötte jag dessa fångar på gården och alla var nyfikna, frågade om de kunde hjälpa mig på något sätt. För mig är det uppenbart att man har lyckats.
- För Twin och Happy tror jag att Godot har varit helt avgörande. Det har gått 10 år sedan de kom ut och de referar fortfarande till Godot. Det har blivit ett sätt för dem att se på världen, säger Staffan Julén.
Visnings- och samtalsturnén av Waiting for life startar den 3 oktober i riksdagen. Se nedan för datum och detaljer för de öppna visningarna. Läs hela pressmeddelandet om samtalsturnén.
Turnédatum, visningar och samtal:
Orionteatern, Stockholm > BILJETTER
Datum: 7 oktober 2024
Tid: 19:00 (dörrarna öppnar 18:30)
Deltagare (Q&A efter): Staffan Julén (moderator), Jerzy Sarnecki, Donald ”Twin” James, Reginald ”Happy” Wilson, Jan Jönson
Göteborgs stadsteater, Göteborg > BILJETTER
Datum: 8 oktober 2024
Tid: kl 19 – 21
Deltagare (Q&A efter): Staffan Julén (moderator) Donald ”Twin” James, Reginald ”Happy” Wilson, Jan Jönson
Gummifabriken (biograf), Värnamo
Datum: 9 oktober 2024
Tid: kväll
Deltagare (Q&A efter): Staffan Julén (moderator), Donald ”Twin” James, Reginald ”Happy” Wilson, Jan Jönson
Turné och event är initierade och leds av Staffan Julén på Institutet för framtidsstudier (IFFS) och organiseras av IFFS, Sveriges generalkonsulat i San Francisco, Sveriges ambassad i Washington med stöd från Barbro Osher Pro Suecia Foundation, Kulturrådet samt forskningsprojektet 4C – Forskarkonsortium för studier om kriminella samarbeten i Sverige, som bedrivs vid IFFS.