Benjamin Gerdes

Benjamin Gerdes är konstnär, författare och organisatör, och arbetar med video, film och relaterade publika format, både individuellt och i samarbete med andra. Han är intresserad av korsningen mellan radikal politik, kunskapsproduktion och kollektiva föreställningar. I hans arbete ligger fokus på de känslomässiga och sociala konsekvenserna av ekonomiska och statliga regimer och han undersöker hur konst- och kulturprojekt kan bidra till samhällsförändring. Gerdes projekt omfattar flera uttrycksformer som kommer av långvariga forskningsprocesser som genomförs i dialog med aktivister, fackföreningar, arkitekter, stadsplanerare, geografer och arkivforskare.

Innan Benjamin kom till Institutet för framtidsstudier var han baserad på Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm, där han bedrev forskning och ledde en professorsgrupp inom bildkonst och rörlig bild i 5 år.

Utvalda representationer: Centre Pompidou, Paris; Documenta, Kassel; National Gallery of Art, Washington DC; New Museum, New York; Rotterdam International Film Festival; Tate Modern, London; Venedigs biennal för arkitektur, Transmediale.

Utvalda publikationer inkluderar tidskrifterna World Records, October, Public och Rethinking Marxism, samt bidrag till redigerade volymer som Data Publics (Routledge) och Platform Urbanism and Its Discontents (nai010), Technoscene (Postmedia) och Dissident Practices: Posthumanist Approaches to Critiques of Political Economy (Bloomsbury, kommande).

Projekt