Jag är professor i visuell kultur vid Institutionen för konst- och medievetenskap vid NTNU (Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet) i Trondheim, där jag leder forskargruppen Media, Data, Museums. Min forskning utforskar det arbete, de system, teknologier och infrastruktur som ligger till grund för den visuella kulturen från tidigt 1800-tal till idag. Ett återkommande tema är hur fotografiska tekniker och praktiker lever vidare i digitaliserat material i webbaserade arkiv.
Vid Institutet för framtidsstudier är jag engagerad i projektet Bilder som säljer. Bildekonomi och kommersialisering 1820–2020, som spårar genealogin för dagens hype kring AI-genererade bilder genom 200 år av marknadsföring av teknologier för produktion, reproduktion och masspridning av bilder. Projektet syftar till att förstå bildens historiska roll inte bara som vara, utan som en aktör i handelsprocesser. Fokus ligger på framväxande bildtekniker under 1820-, 1920- och 2020-talen och undersöker ikonografiska och diskursiva mönster i massreproducerade bilder (metabilder). Det jämför vardagliga bildteorier – uttryckta i reklamtexter och fackjournalistik – med etablerade bildteorier. Genom att förankra analysen i historiska materiella praktiker vill projektet förtydliga och fördjupa vår förståelse av hur och varför bilder spelar en central roll i försäljningens arbete i moderna och samtida samhällen.
Vestberg, Nina Lager (2025). Reproducing a Nation: The Photomechanical Construction of Norway 1884–1905. Photography and Culture 0 (0): 1–20
Vestberg, Nina Lager (2024). Source, Surrogate, Store, and Search: Significant Sites in Post-Digitized Art History. In Critical Digital Art History, eds. Amanda Wasielewski and Anna Näslund. Intellect
Vestberg, Nina Lager (2023). Picture Research: The Work of Intermediation from Pre-Photography to Post-Digitization. The MIT Press